Miorestin

Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga w redukcji zmęczenia, skraca czas potrzebny na zaśnięcie. Zawiera magnez, L-tryptofan, melatoninę, niacynę (wit. B3), ryboflawi...

Suplement diety
Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.
reklama

Ciągłe zmęczenie i senność to rzeczywistość wielu Polaków

Według danych zebranych przez firmę szkoleniową Human Power – 8 na 10 ankietowanych odczuwa ciągłe zmęczenie. Dobrostan psychiczny zachwiała pandemia i konieczność przystosowania się do nowych warunków pracy oraz nowe wyzwania. W dodatku Polacy pracują zbyt dużo i są mocno zestresowani. Z badań Instytutu Gallupa wynika, że 44 proc. polskich pracowników codziennie doświadcza dużego stresu1.

Połączenie zbyt wielu godzin pracy (według statystyk Eurostatu Polacy są trzecim najbardziej zapracowanym narodem w Europie) i nerwowej atmosfery, nie wpływa dobrze na regenerację organizmu. Nie pomaga także coraz większa liczba bodźców, które do nas docierają. Hałas, zanieczyszczenia, smog (także ten elektroniczny) „wysysają” z nas życiodajną energię. Wyczerpują nas także coraz większe wymagania społeczne i presja związana z ciągłym rozwojem i karierą. W konsekwencji czujemy się coraz gorzej i słabiej. Dokucza nam głównie zmęczenie psychiczne, ale nierzadko dołącza do niego to fizyczne. Podczas silnego stresu organizm wytwarza kortyzol – hormon, którego nadmiar prowadzi do odczuwania zmęczenia lub nawet wyczerpania oraz osłabienia naszej odporności.

Od czasu do czasu wykończony bywa każdy. Zmęczenie jest fizjologicznym odruchem, który chroni organizm przed wyczerpaniem. Definiuje się go jako tymczasową lub stałą utratę zdolności do działania w wyniku wykonywanych uprzednio czynności.

Zazwyczaj zmęczenie odczuwane jest po zwiększonym wysiłku fizycznym lub umysłowym. Może też być skutkiem złej higieny, diety a czasem może też oznaczać różne choroby somatyczne2. Przedłużający się brak energii powinien być sygnałem ostrzegawczym. Ciągłe zmęczenie i senność mogą być objawami wielu poważnych schorzeń. Czasem świadczą także o niedoborze składników mineralnych, zbyt dużej ilości przyjmowanej kofeiny czy po prostu bezsenności.

Brak energii: przyczyny, objawy, leczenie. Jak pokonać ciągłe, przewlekłe zmęczenie?

Zespół przewlekłego zmęczenia

Wysiłek, zarówno fizyczny, jak i umysłowy, który wykracza poza możliwości człowieka, sprawia, że po pewnym czasie dochodzi do stałych zmian, które objawiają się chronicznym zmęczeniem. Dotyczy ono nie tylko dorosłych, pracujących osób, ale coraz częściej niestety także dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Zmęczenie staje się jednym z głównych problemów współczesnych ludzi2.

Specjaliści przedstawiają chroniczne zmęczenie jako stan, który występuje zarówno u osób zdrowych, jak i chorych oraz jako zaburzenie, które zupełnie obezwładnia człowieka. Pod względem intensywności i czasu trwania wyróżnia się zmęczenie ostre (ustępujące po odpowiedniej dawce odpoczynku) i przewlekłe (patologiczne)3.

Zespół chronicznego zmęczenia (zwany także ME/CFS, encefalopatią mialgiczną, encefalopatią bólową) to choroba, która może uniemożliwić pacjentowi normalne funkcjonowanie. Według definicji lekarz może podejrzewać tę dolegliwość, jeżeli chory przynajmniej przez pół roku uskarża się na ciągłe złe samopoczucie po jakimkolwiek wysiłku fizycznym lub psychicznym. Specjaliści są przekonani, że ME/CFS może utrudniać życie jeszcze bardziej niż depresja czy schizofrenia4. Encefalopatia mialgiczna nie jest łatwa do rozpoznania. Nie określono biomarkera choroby, a lekarze przy stawianiu diagnozy posługują się tzw. kryteriami Fukudy. Wśród cech szczególnych tej jednostki chorobowej wymieniają one, między innymi: ból mięśni, ból gardła, ból głowy, powysiłkowe złe samopoczucie czy sen, który nie przynosi wypoczynku[5].

Zdrowe Rozwiązania
dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego:
reklama

Brak energii może być objawem wielu chorób

Zmęczenie, które utrzymuje się nieadekwatnie długo, nie musi być zawsze oznaką zespołu chronicznego zmęczenia. Może być też objawem zupełnie innych chorób. Z uczuciem ciągłego braku sił najczęściej związane są takie choroby, jak:

  • anemia (niedokrwistość) – obniżone stężenie hemoglobiny (jednym z jej zadań jest przenoszenie tlenu do komórek) może być wywołane niedoborem żelaza, witaminy B12 lub kwasu foliowego, przewlekłą chorobą lub przewlekłym krwawieniem albo krwotokiem. Jednym z objawów anemii jest osłabienie i łatwa męczliwość6;
  • niedoczynność tarczycy – to zespół wielu objawów klinicznych, do których prowadzi niedobór tyroksyny (T4) oraz spowodowane tym faktem niedostateczne działanie trijodotyroniny (T3). Jednym z ogólnych symptomów niedoczynności tarczycy jest zmęczenie, ale także zmniejszona tolerancja wysiłku, senność oraz ogólne spowolnienie7;
  • depresja – to zaburzenie psychiczne, w którym przeważa poczucie obniżonego nastroju. Jednym z objawów depresji jest pojawiające się codziennie i trwające przez większą część dnia uczucie zmęczenie lub braku energii oraz brak chęci do podejmowania aktywności i obniżenie sprawności myślenia8.

Co może prowadzić do ciągłego zmęczenia?

Do chronicznego zmęczenia mogą prowadzić także złe nawyki, które pojawiają się w naszej codzienności. Możemy nawet nie zdawać sobie sprawy, że przez drobne błędy doprowadzamy organizm do poczucia przewlekłego wyczerpania. Co może wywołać taki stan?

Kofeina

Choć często sięgamy po kofeinę, by się pobudzić, to na dłuższą metę skutek może być odwrotny. Kofeina stymuluje organizm, blokując receptory adenozyny, ale nie hamuje wydzielania tej substancji. Im wyższa dawka kofeiny, tym dłuższy czas blokowania receptorów. Kiedy jednak „uderzenie” kofeiny mija, adenozyna ponownie łączy się ze swoimi receptorami, co  wzmaga zmęczenie i uczucie senności. By nie zaszkodzić sobie kawą, warto pilnować dziennej, zalecanej dawki. Umiarkowane spożycie kofeiny, poniżej 400 mg, nie wywiera znaczącego wpływu na układ sercowo-naczyniowy9.


Auditon

Wsparcie w problemach ze słuchem, zwłaszcza szumów usznych. Ułatwia zasypianie. Kompleksowe połączenie ekstraktu z miłorzębu japońskiego, nasion gryki, witaminy B₁₂, B₆, B₂, B...

Suplement diety
Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.
reklama

Odwodnienie

Zmęczenie może być też objawem tego, że przyjmujemy zbyt małą ilość wody. Kiedy pijemy za mało, zwłaszcza latem, możemy odczuwać bóle głowy i osłabienie, które są konsekwencją utraty chlorku sodu i przemieszczenia wody z przestrzeni zewnątrzkomórkowej do przestrzeni wewnątrzkomórkowej10.

Stres

Przepracowanie i ciągły stres (nawet ten związany z potencjalnie pozytywnymi wydarzeniami, jak na przykład budowa domu) są czynnikami, które mogą prowadzić do zespołu przewlekłego zmęczenia. Wzmożona aktywność osi stresowej oddziałuje na neuroprzekaźnictwo, szczególnie układu serotoninergicznego11.

Brak energii: przyczyny, objawy, leczenie. Jak pokonać ciągłe, przewlekłe zmęczenie?

Witaminy na zmęczenie

Za przewlekłym zmęczeniem może stać także niedobór składników odżywczych. Długotrwałe wydzielanie kortyzolu (nazywanego często hormonem stresu) wpływa na to, że poziom stężenia cukru we krwi ciągle jest wysoki. Doprowadza także do zatrzymania sodu oraz wypłukiwania magnezu, potasu, wapnia i różnych witamin[12]. By poprawić swoją kondycję i energię życiową, można sprawdzić poziom konkretnych mikroelementów i w razie potrzeby je suplementować. Pod hasłem „witaminy na zmęczenie” najczęściej pojawiają się takie składniki odżywcze, jak:

  • żelazo,
  • witamina B2,
  • witamina B3,
  • witamina B5,
  • witamina B6,
  • witamina B9,
  • witamina B12,
  • witamina C,
  • witamina D,
  • magnez.

Zmęczenie jest jednym z najważniejszych problemów społecznych XXI wieku. Może okazać się, że pewnego dnia zostanie uznane za chorobę cywilizacyjną. Warto dbać o swoją kondycję i higienę, by tempo życia i nowe obowiązki nie doprowadziły nas do chronicznego zmęczenia.

Zdrowe Rozwiązania
pełne witamin:
reklama

Źródła:

  1. Zmęczeni zmęczeniem. Raport o kondycji pracowników polskich organizacji https://akademia.humanpower.pl/raport-zmeczeni-zmeczeniem;
  2. Duda M., Zmęczenie jako współczesne zagrożenie cywilizacyjne;
  3. Chojnacka-Szawłowska G., Zmęczenie a zdrowie i choroba;
  4. Hvidberg M., Health-Related Quality of Life for Patients with Myalgic Encephalomyelitis / Chronic Fatigue Syndrome (ME/CFS);
  5. www.cfids-me.org;
  6. Matysiak M., Niedokrwistość u dzieci – wprowadzenie do rozpoznania i schemat diagnostyki
  7. Lewiński A., Płaszkiewicz-Jankowska E., Niedoczynność tarczycy;
  8. Kokoszka A., Zaburzenia depresyjne;
  9. Bojarowicz H., Przygoda M., Kofeina. Cz. I. Powszechność stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm;
  10. Nieradko-Iwanicka B., Układ termoregulacji człowieka i wpływ czynników atmosferycznych na odczucia cieplne człowieka;
  11. Araszkiewicz A., Wyniszczający zespół przewlekłego zmęczenia;
  12. Urbańska J., Zmęczenie życiem codziennym.