- Rozwijanie motywacji wewnętrznej u dzieci polega na zachęcaniu do samodzielnego odkrywania wiedzy, zadań i myślenia krytycznego. Ważne jest, aby dzieci uczyły się z własnej inicjatywy, a nie z przymusu.
- Tworzenie przyjaznych warunków do nauki, takich jak spokojne miejsce bez rozpraszaczy oraz regularny rytm dnia, wspiera koncentrację i motywację do nauki.
- Aktywność fizyczna i odpowiednia dieta – bogata w składniki odżywcze wspierające układ nerwowy, w tym kwasy omega – są kluczowe dla dobrej koncentracji i samopoczucia dziecka.
- Więcej o tym, jak zmotywować ucznia, przeczytasz poniżej. A kolejne podpowiedzi psychologów znajdziesz na Zdrowych Rozwiązaniach >>>
Wspiera pamięć i koncentrację, usprawnia procesy uczenia się. Zawiera olej z ryb i olej z wiesiołka – źródła naturalnych kwasów tłuszczowych omega-3 (EPA i DHA) oraz omega-6...
Czym jest motywacja wewnętrzna i jak ją rozwijać?
Rodzice często zastanawiają się, jak skutecznie zmotywować swoje dziecko do nauki. W dobie nieustannej konkurencji i rosnących wymagań szkolnych, wielu z nich szuka sposobów, aby ich dzieci odnosiły sukcesy edukacyjne bez nadmiernego stresu. Kluczem do tego jest zrozumienie mechanizmów motywacyjnych oraz stworzenie warunków, które sprzyjają rozwojowi motywacji wewnętrznej.
Motywacja wewnętrzna to naturalne dążenie do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności z własnej inicjatywy, a nie z przymusu czy zewnętrznych nacisków. Dzieci, które są motywowane wewnętrznie, uczą się dla samej przyjemności odkrywania nowych rzeczy, a nie dla nagród czy unikania kary. Motywacja wewnętrzna to rozwijanie ciekawości świata i próba zrozumienia go. Taka motywacja jest kluczowa dla długotrwałego sukcesu edukacyjnego i satysfakcji z nauki.
Obok motywacji wewnętrznej istnieje również motywacja zewnętrzna – czyli robimy coś, aby dostać określoną nagrodę – np. pochwałę od rodziców czy nauczycieli, dobrą ocenę, wygraną w konkursie. Motywacja zewnętrzna istnieje, rozwijamy ją w relacjach, szkole czy pracy – ważne, aby nie była jedynym motywatorem dzieci.
Rozwijanie motywacji wewnętrznej u dziecka zaczyna się od zapewnienia mu autonomii w procesie nauki. Daj dziecku możliwość wyboru, na przykład co do kolejności wykonywania zadań domowych lub wyboru tematu projektu czy ubrania do szkoły. Poczucie kontroli nad własnym procesem nauki oraz ekspresji zwiększa zaangażowanie i chęć do działania.
Kolejnym elementem jest wspieranie ciekawości dziecka. Zamiast narzucać gotowe odpowiedzi, zachęcaj dziecko do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi samodzielnie. Często wystarczy zadać proste pytanie: „Co o tym myślisz?” lub „Jak moglibyśmy to sprawdzić?”, „W jaki sposób można byłoby to zrobić inaczej, jak ktoś inny mógłby o tym pomyśleć?”. Takie podejście rozwija myślenie krytyczne i wzmacnia zainteresowanie nauką.
Na rozwój motywacji wewnętrznej oddziałuje również satysfakcja ze współpracy, osiągniętego celu, a także poczucie sprawczości z realizacji wyzwania.
Kompleksowe wsparcie układu odpornościowego. Zawiera kwas DHA z alg, olej z nasion czarnuszki, rutozyd oraz wit. D, B6 i selen.
Co negatywnie wpływa na motywację do nauki?
Niestety, istnieje wiele czynników, które mogą osłabiać motywację dziecka do nauki. Jednym z nich jest nadmierna presja ze strony rodziców lub nauczycieli. Dzieci, które czują, że muszą spełniać wygórowane oczekiwania, często doświadczają stresu i lęku, co z kolei może prowadzić do unikania nauki. Kluczowe jest więc, aby rodzice unikali porównywania wyników dziecka z innymi oraz stawiania zbyt wysokich wymagań. Zmiana podejścia na docenianie wysiłku, zaangażowania oraz chęci dziecka – zamiast skupienia się na ocenach oraz osiągnięciach – może budować w młodym człowieku przekonanie, że liczy się droga do celu, rozwiązywanie problemów, a nie jedynie efekt, który nie zawsze będzie doskonały.
Innym czynnikiem negatywnie wpływającym na motywację jest brak jasnych celów edukacyjnych. Dzieci, które nie rozumieją, dlaczego coś jest ważne lub nie widzą sensu w nauce, mogą stracić zapał. Ważne jest, aby rodzice i nauczyciele wyjaśniali, jakie korzyści płyną z nauki i jak zdobyta wiedza może być użyteczna w codziennym życiu.
Również system nagród i kar może mieć negatywny wpływ na motywację do nauki. Nagrody materialne, takie jak pieniądze za dobre oceny, mogą działać demotywująco na dłuższą metę, ponieważ uczą dzieci, że nauka jest czymś, co robi się dla nagród, a nie dla samej przyjemności. Lepszym rozwiązaniem jest chwalenie dziecka za wysiłek i zaangażowanie, a nie tylko za końcowy wynik.
Negatywnie na motywację do nauki mogą wpływać różnego rodzaju niewykryte deficyty lub wady rozwojowe np. wada wzroku, trudności z przetwarzaniem słuchowym czy deficyty uwagi. Warto obserwować dziecko i jeśli zauważymy niepokojące zachowania lub dziecko skarży się na różne trudności, warto wybrać się do pediatry, na badanie okulistyczne, badanie słuchu, do terapeuty integracji sensorycznej czy do psychologa dziecięcego.
Dla dorosłych i dzieci od 1. dnia życia. DHA z alg i witamina D – dla mamy i dziecka – wspomagają prawidłowy rozwój mózgu i oczu u płodu oraz niemowląt karmionych piersią, pom...
Jak zachęcić dziecko do nauki?
Kiedy chcemy dziecko zachęcić do nauki, warto zadbać o kilka rzeczy i pomóc dziecku poczuć, że nauka może być ciekawą i fascynującą przygodą.
- Stworzenie odpowiednich warunków do nauki – upewnij się, że dziecko ma spokojne i wygodne miejsce do nauki, wolne od rozpraszaczy – takich, jak telewizor czy smartfon. Porządek w pokoju, pochowane rzeczy, przewietrzone pomieszczenie, sprzyjają koncentracji. Regularny rytm dnia, z wyznaczonym czasem na naukę, odpoczynek i zabawę, również wspiera chęć do nauki i przeciwdziała zmęczeniu.
- Okazywanie zainteresowania i wsparcia – regularnie rozmawiaj z dzieckiem o jego postępach i trudnościach w nauce, ale też o tym, co go ciekawi, co jest dla niego ważne, jak się czuje wśród rówieśników. Pokaż, że jesteś zainteresowany tym, czego się uczy i jak się czuje, a także tym jakie ma zainteresowania pozaszkolne. Wspólne przeglądanie materiałów czy rozwiązywanie problemów może być dla dziecka inspiracją i motywacją.
- Uznanie i docenienie wysiłku – chwal dziecko za jego wysiłki, a nie tylko za wyniki. Docenienie pracy i zaangażowania pomaga budować pewność siebie i motywację wewnętrzną.
- Nauka poprzez zabawę – wprowadzenie elementów zabawy do nauki może znacznie zwiększyć motywację dziecka, pokazać mu, że nauka jest ciekawa i wciągająca. Gry edukacyjne, quizy czy projekty DIY (zrób to sam) sprawiają, że nauka staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem. Dodatkowo zabawa z dzieckiem może budować silniejszą więź oraz dawać przyjemność dzieciom i rodzicom.
- Pokazywanie praktycznego zastosowania wiedzy – pomóż dziecku zobaczyć, jak zdobyta wiedza może być przydatna w codziennym życiu. Możesz to zrobić, angażując je w proste projekty domowe, takie jak gotowanie, które wymaga matematyki i nauk przyrodniczych czy planowanie wakacji, które rozwija umiejętności planowania i zarządzania czasem. Wspólne rozwiązywanie problemów, szukanie informacji oraz wykorzystywanie ich w praktyce, wpiera samodzielność i pewność siebie u młodego człowieka.
- Zadbaj o podstawy: dieta, aktywność fizyczna – dziecko, które koncentruje się na nauce, potrzebuje wspierającej koncentrację uwagi i pamięć diety, bogatej w składniki odżywcze np. witaminy z grupy B, kwasy omega-3, które wpływają na pracę układu nerwowego, odporność. Warto o nie zadbać o diecie lub włączyć odpowiednią suplementację. Drugim podstawowym filarem dobrego samopoczucia dzieci i aktywności naukowej powinna być aktywność fizyczna – swobodny ruch na placu zabaw, jazda na rowerze, hulajnodze, zabawy z piłką, pływanie czy taniec – to aktywności, których nie powinno zabraknąć w planie dnia ucznia.
Zachęcanie dziecka do nauki to proces wymagający cierpliwości i zaangażowania ze strony rodziców. Kluczem do sukcesu jest rozwijanie motywacji wewnętrznej, unikanie negatywnych czynników demotywujących, wspieranie dziecka w pozytywny sposób oraz zapewnienie mu odpowiednich warunków do dobrego rozwoju. Dzięki temu nauka może stać się dla dziecka przyjemnością, a nie tylko obowiązkiem.
Źródła:
- Brzezińska, A. I., & Kaczan, R. (2012). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press.