Zagubiony bagaż na lotnisku. Podstawa prawna

Najważniejszym, międzynarodowym aktem prawnym, z którego wynikają prawa pasażerów lotniczych, których bagaż został uszkodzony, opóźniony lub zagubiony, jest umowa międzynarodowa – Konwencja z dnia 18.05.1999 r. o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (zwana Konwencją montrealską), której przepisy są stosowane bezpośrednio i mają pierwszeństwo przed ustawami krajowymi, w państwach będących jej sygnatariuszami.

Biorąc „pod lupę” konwencję montrealską i wynikające z niej prawa pasażerów lotniczych związane z bagażem podróżnym, należy przede wszystkim zaznaczyć dwa fakty:

  1. Znajduje ona zastosowanie wyłącznie do lotów międzynarodowych – co oznacza, że bagaż będzie objęty wynikającą z niej ochroną, jeżeli lot ma się odbyć pomiędzy dwoma państwami, które są jej stronami (również, jeżeli obejmuje przesiadkę, w którymś z tych państw). Jeżeli natomiast lot odbywa się wyłącznie po terytorium jednego państwa (nawet jeżeli państwo to ratyfikowało konwencję) – jej przepisy, nie będą miały zastosowania. W takiej sytuacji podstawy prawnej ewentualnego roszczenia względem linii lotniczej, z tytułu uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu – należy poszukiwać w przepisach krajowych danego państwa.

Na „pocieszenie”, warto jednak wspomnieć, że zakres terytorialny zastosowania konwencji jest bardzo szeroki, ponieważ obejmuje on przeszło 130 państw z całego świata, w tym wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Polskie prawo lotnicze ponadto rozszerza nieco zakres zastosowania postanowień konwencji, obejmując nim również:

  • loty odbywające się po terytorium naszego kraju oraz
  • loty kończące lub rozpoczynające się na terytorium Polski, nawet jeżeli kraj, z którego wystartował lub do którego udaje się samolot, nie jest stroną umowy.
  1. Wynikające z jej przepisów prawa pasażerów dotyczą tzw. bagażu rejestrowanego – czyli bagażu, który za dodatkową opłatą, przewożony jest w luku bagażowym samolotu i który, przed wejściem na pokład, należy odprawić, pozostawiając go „pod opieką” przewoźnika.
Zdrowe Rozwiązania
dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego:
reklama

Odszkodowanie za bagaż na lotnisku

Podstawowym prawem, przysługującym pasażerom lotniczym, w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia ich bagażu przez linię lotniczą, jakie przyznaje konwencja, jest prawo do odszkodowania. Na jakich zasadach i w jaki sposób można się o nie ubiegać? O tym poniżej.

Uszkodzenie bagażu

W przypadku uszkodzenia bagażu rejestrowanego przez przewoźnika lotniczego – pasażerowi przysługuje prawo do ubiegania się o odszkodowanie.

Odpowiedzialność linii lotniczej nie jest jednak nieograniczona. Jej górna granica to 1288 SDR1 (około 6968,08 zł po średnim kursie NBP z dnia 13.07.2023 r.). Nie jest to kwota ryczałtowa, która przysługuje pasażerowi z mocy prawa. Ustalenie kwoty odszkodowania należnej danemu pasażerowi, w ramach powyższej granicy, w każdym przypadku zależy od okoliczności danej sprawy.

Granica odpowiedzialności linii lotniczej zostaje zniesiona, jeżeli pasażer, w momencie odprawy bagażu, złoży specjalną deklarację interesu w dostawie i dokona z tego tytułu dodatkowej opłaty (jeżeli jest wymagana) – wówczas przewoźnik ponosić będzie odpowiedzialność do zadeklarowanej kwoty.

Uszkodzony, opóźniony lub zagubiony bagaż podróżny. Jakie prawa przysługują pasażerowi lotniczemu?

W celu ubiegania się o odszkodowanie należy:

  1. Niezwłocznie po odebraniu bagażu i odkryciu szkody udać się do biura reklamacji bagażowych, znajdującego się na każdym lotnisku i zgłosić tam problem. W następstwie dokonanego zgłoszenia pracownik biura powinien przekazać nam tzw. Raport Niezgodności Bagażowej (raport PIR, z ang. – Property Irregularity Report). Dla celów dowodowych warto również zadbać o dokumentację uszkodzonego bagażu, np.w formie zdjęć lub filmu.
  2. Wystąpić do linii lotniczej z pisemną (złożoną za pośrednictwem poczty elektronicznej, formularza reklamacyjnego lub wysłaną listownie) skargą/reklamacją, nie później niż w terminie 7 dni od dnia odebrania bagażu.

Uwaga! Niezłożenie przewoźnikowi skargi/reklamacji w powyższym terminie wyłącza możliwość późniejszego ubiegania się o odszkodowanie na drodze sądowej, a linia lotnicza ma prawo odrzucić skargę/reklamację.

Warto skorzystać ze wzorów reklamacji przygotowanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, dostępnych pod adresem: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-do-linii-lotniczych/. W tym przypadku w celu wykazania poniesionej straty istotne będzie zwłaszcza załączenie rachunku lub opinii rzeczoznawcy za uszkodzoną walizkę.

Zdrowe Rozwiązania
na wszelki wypadek:
reklama

Opóźnienie bagażu

O odszkodowanie od linii lotniczej można również ubiegać się w przypadku opóźnienia w dostawie bagażu rejestrowanego. W ramach rekompensaty pasażer może domagać się od przewoźnika zwrotu równowartości rzeczy pierwszej potrzeby, które zakupił w czasie oczekiwania na bagaż.

Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej, jak i procedura ubiegania się o odszkodowanie, są analogiczne, jak w przypadku uszkodzenia bagażu. Odmienny jest tylko termin, w którym pasażer powinien wystąpić do przewoźnika z pisemną skargą/reklamacją i wynosi on 21 dni od daty oddania opóźnionego bagażu do dyspozycji pasażera.

W przypadku niedotrzymania powyższego terminu linia lotnicza ma prawo odrzucić skargę/reklamację, a ubieganie się o odszkodowanie na drodze sądowej nie będzie możliwe.

Przygotowując skargę/reklamację, i tym razem, warto sięgnąć do wzorów przygotowanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, załączając do niej przede wszystkim rachunki za rzeczy pierwszej potrzeby, zakupione w czasie oczekiwania na bagaż.

Uszkodzony, opóźniony lub zagubiony bagaż podróżny. Jakie prawa przysługują pasażerowi lotniczemu?

Zagubienie bagażu

Ostatnim i chyba najgorszym dla pasażera scenariuszem, który również przyznaje mu prawo do ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczej, jest zagubienie jego bagażu. Prawo to aktualizuje się, gdy:

  • przewoźnik wprost przyzna utratę bagażu
  • lub bagaż nie zostanie dostarczony pasażerowi w przeciągu 21 dni.

Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej oraz procedura ubiegania się o odszkodowanie, są analogiczne jak w dwóch powyższych przypadkach. Odmienne pozostają jedynie:

  1. Termin, w którym można wystąpić do przewoźnika ze skargą/reklamacją – w tym przypadku, przepisy nie wskazują konkretnego terminu. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca jednak uczynienie tego niezwłocznie.
  2. Dokumenty, które powinno się dołączyć do skargi/reklamacji w celu wykazania poniesionej straty tj. udowodnienia wartości zagubionego bagażu. Najlepiej, aby była to: lista rzeczy, które znajdowały się w walizce oraz rachunki potwierdzające ich wartość.

Diarof

Wspomaga odbudowę mikroflory jelitowej np. po infekcjach, po antybiotykoterapii, podczas podróży do innych stref klimatycznych.

Suplement diety
Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.
reklama

Co zrobić, jeżeli linia lotnicza nie uzna reklamacji?

Warto wówczas skierować reklamację/skargę do: Europejskiego Centrum Konsumenckiego (https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/), a jeżeli sprawa dotyczy polskich linii lotniczych – do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.

Ostatecznie można również wystąpić na drogę sądową, wytaczając powództwo o odszkodowanie przed wybranym przez siebie sądem – polskim, właściwym dla siedziby przewoźnika (lub jego głównego miejsca prowadzenia działalności) albo dla miejsca docelowego lotu. Wydaje mi się, że wybór będzie w tym przypadku oczywisty.


  1. SDR (z ang. Special Drawing Rights, czyli Specjalne Prawo Ciągnięcia) – stanowi międzynarodową jednostkę rozrachunkową, utworzoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

Podstawa prawna:

  • Konwencja z dnia 28.05.1999 r. o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) (Dz.Urz.UE.L 2001 Nr 194, str. 39)
  • Ustawa z dnia 3.07.2002 r. – Prawo lotnicze (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 1235).