Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga w redukcji zmęczenia, skraca czas potrzebny na zaśnięcie. Zawiera magnez, L-tryptofan, melatoninę, niacynę (wit. B3), ryboflawi...
Ile wynosi płaca minimalna? Ile będzie wynosić od 1 lipca 2024 r.?
Płaca minimalna to tak naprawdę:
- minimalne wynagrodzenie za pracę – czyli minimalna wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy
- oraz minimalna stawka godzinowa – czyli minimalna wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług dla zleceniobiorców i samozatrudnionych (czyli dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą).
Powyższe minimalne kwoty obowiązują zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnych przedsiębiorstwach.
Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2024 r. wynosi 4242 zł brutto (w stosunku do roku 2023 r. nastąpiła podwyżka o 642 zł, ponieważ wzrosło ono z kwoty 3600 zł brutto). Kolejna podwyżka przewidziana jest na 1 lipca 2024 r. – wówczas płaca minimalna dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wzrośnie do 4300 zł brutto.
Dla porównania przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (czyli średnia krajowa) w III kwartale 2023 r. wyniosło 7194,95 złbrutto. Należy jednak mieć na względzie, że do wyliczenia powyższej kwoty GUS bierze pod uwagę wyłącznie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 9 osób.
Minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych wynosi natomiast od 1 stycznia 2024 r. 27,70 zł brutto (w stosunku do roku 2023 wzrosła ona o 4,20 zł brutto). Od 1 lipca 2024 r. nastąpi kolejny wzrost minimalnej stawki godzinowej dla umów cywilnoprawnych i będzie ona wynosić 28,10 zł brutto.
W tym artykule skupimy się jednak przede wszystkim na minimalnym wynagrodzeniu osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Ile w 2024 r. pracownicy dostają „na rękę”? Minimalne wynagrodzenie netto
Wskazane powyżej wynikające z rozporządzenia kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, są kwotami brutto. Zanim trafią one do pracownika, zostaną jeszcze pomniejszone o składki ZUS na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT).
Biorąc pod uwagę kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę przyjętą od 1 stycznia 2024 r. – od kwoty 4242 zł brutto, zostają odliczone następujące kwoty:
- 414,02 zł z tytułu ubezpieczenia emerytalnego,
- 63,63 zł z tytułu ubezpieczenia rentowego,
- 103,93 zł z tytułu ubezpieczenia chorobowego,
- 329,44 zł z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego i
- 109,00 zł z tytułu zaliczki na PIT.
W efekcie do ręki pracownika trafia 3221,98 zł netto. Od 1 lipca 2024 r. natomiast będzie to 3261,53 zł netto.
Pensja minimalna 2024 wynosi od 1 stycznia 3221,98 zł netto, a od 1 lipca 2024 r. wyniesie 3261,53 zł netto („na rękę”) dla pracownika.
Jeżeli zgodnie z zapowiedziami rządu doszłoby ponadto do zwiększenia kwoty wolnej od podatku dochodowego z obecnych 30 000 zł do 60 000 zł – w kieszeni każdego pracownika zarabiającego na poziomie najniższej pensji krajowej (którego roczny dochód w 2024 r. wynosiłby w sumie 51 252 zł brutto, a więc nie przekraczał progu 60 000 zł) – co miesiąc pozostałoby dodatkowe 109 zł, a po 1 lipca 2024 r. – 115 zł (które nie byłyby odprowadzane od wynagrodzenia na poczet zaliczki na PIT). 7 lutego 2024 r. do pierwszego czytania w Sejmie trafił poselski projekt ustawy w tej sprawie, zakładający podniesienie kwoty wolnej od podatku do kwoty 60 000 zł1. Jeżeli nowelizacja zostałaby przyjęta – zmiana przepisów miałaby obowiązywać z datą wsteczną, bo od 1 stycznia 2024 r.
Jakie skutki może wywołać podwyżka płacy minimalnej w 2024 r.?
Podwyżka (a w zasadzie – dwukrotna podwyżka) minimalnego wynagrodzenia za pracę, z którą mamy do czynienia w 2024 r., jest rekordowa. Tak wysokiego wzrostu płac z roku na rok jeszcze nie było. Ze szczegółowymi danymi na temat tego, jak zmieniały się płace minimalne na przestrzeni ostatnich lat, można zapoznać się w serwisie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS): www.zus.pl.
Według danych Ministerstwa Finansów na wzroście pensji minimalnej ma w tym roku skorzystać ponad 3,6 mln osób. W związku ze wzrastającą w ostatnich latach, a następnie utrzymującą się na wysokim poziomie inflacją – podwyżka ta z pewnością pozytywnie wpłynie na budżety gospodarstw domowych najmniej zarabiających pracowników.
Jest jednak jeszcze druga strona „medalu” i tak gwałtownego wzrostu pensji minimalnej. Przewiduje się, że z dużym prawdopodobieństwem może dojść do zjawiska tzw. spłaszczenia wynagrodzeń. Oznacza to zmniejszenie różnic pomiędzy wynagrodzeniami różnych grup pracowników, zwłaszcza tych znajdujących się na niższych i średnich poziomach płac. Pracownicy o niskich zarobkach otrzymają wyższe płace, co poskutkuje zmniejszeniem różnic w zarobkach pomiędzy nimi a pracownikami o wyższych kwalifikacjach czy doświadczeniu. Natomiast różnice w wynagrodzeniach, powinny odzwierciedlać różnice w umiejętnościach, wiedzy i odpowiedzialności. Przeznaczanie przez firmy znacznych środków na podwyższenie pensji minimalnych i tym samym – brak możliwości zwiększenia wynagrodzeń innych pracowników, może ponadto niekorzystnie wpływać na poziom motywacji i zaangażowanie pracowników o wyższych kwalifikacjach2.
Wynagrodzenie minimalne a wynagrodzenie zasadnicze
Wynagrodzenie minimalne to nie to samo, co wynagrodzenie zasadnicze. Dlaczego niektórzy zarabiają poniżej pensji minimalnej i jest to zgodne z prawem? Przez „zarabiają poniżej pensji minimalnej” mam na myśli to, że ich podstawowe/zasadnicze comiesięczne wynagrodzenie jest niższe niż podane powyżej kwoty minimalnego wynagrodzenia, wynikające z rozporządzenia w sprawie płac minimalnych.
Wynika to z tego, że – zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę – doobliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny do wynagrodzeń osobowych.
W praktyce oznacza to tyle, że wymóg wpłaty pracownikowi minimalnego wynagrodzenia w kwocie określonej rozporządzeniem będzie spełniony, jeżeli na tę kwotę składać się będą np.: niższa kwota pensji zasadniczej plus jakaś premia, nagroda czy dodatek funkcyjny. Wydaje się natomiast, że sprawiedliwe byłoby, żeby wszelkie premie, nagrody i inne dodatki, które – z założenia – mają gratyfikować pracownika, były niezależne od jego podstawowej, „gołej” pensji, która powinna wynosić minimum tyle, ile wynika z rozporządzenia. Tak jednak niestety nie jest.
Do wysokości wynagrodzenia pracownika (na podstawie którego ustala się, czy otrzymuje on ustawowe minimum), nie wlicza się jedynie:
- nagród jubileuszowych,
- odpraw pieniężnych przysługujących w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,
- wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych,
- dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej
- oraz dodatku za staż pracy.
Wszelkie inne dodatki, premie i nagrody, mogą być do niego wliczane, a w efekcie – zasadnicze pensje pracowników, mogą być niższe, niż minimalne wynagrodzenie za pracę, wynikające z rozporządzenia.
Związki zawodowe pracowników postulują, aby minimalne wynagrodzenie za pracę utożsamić z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym. Czy jednak kiedykolwiek do tego dojdzie? Tego, na dzień dzisiejszy, niestety nie wie nikt.
- Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 194)
- OSR dla projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (nr w wykazie prac: RD740).
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2207)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893).