Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga w redukcji zmęczenia, skraca czas potrzebny na zaśnięcie. Zawiera magnez, L-tryptofan, melatoninę, niacynę (wit. B3), ryboflawi...
Zaliczka a zadatek
Zarówno zaliczka, jak i zadatek, stanowią świadczenia pieniężne wpłacane na poczet zawieranej umowy, której realizacja zakończy się w jakimś odstępie czasu od dnia, w którym została ona zawarta. Przedmiotem umowy może być zarówno zakup towarów (np. wykonywanych na wymiar mebli), nieruchomości, jak i wykonanie jakiejś usługi (np. zapewnienie zakwaterowania w pensjonacie/hotelu).
W przypadku, gdy umowa, na poczet której konsument dokonał wpłaty zaliczki lub zadatku, zostanie prawidłowo wykonana – w obu przypadkach wpłacona suma podlega zaliczeniu na poczet ostatecznej ceny.
Istotne różnice pomiędzy zaliczką i zadatkiem, dają o sobie znać dopiero wówczas, jeżeli z jakichś przyczyn umowa, która została zabezpieczona jednym z nich, nie zostanie wykonana (np. dlatego, że któraś ze stron od niej odstąpi) lub zostanie wykonana nienależycie (np. nieterminowo).
Zaliczka – jako forma przedpłaty – nie została wprost uregulowana w przepisach prawa. Podstawę do jej zwrotu, w zależności od okoliczności, stanowią:
- w przypadku odstąpienia od umowy przez którąś ze stron – art. 494 kodeksu cywilnego (dalej k.c.), zobowiązujący stronę odstępującą od umowy, do zwrotu drugiej stronie wszystkiego, co otrzymała od niej na mocy umowy,
- w przypadku niewykonania umowy (bez konieczności składania oświadczenia o odstąpieniu od niej) – art. 410 par. 2 k.c., zobowiązujący do zwrotu świadczenia (jako nienależnego), z tego powodu, że jego cel nie został osiągnięty (towar nie został dostarczony lub usługa nie została zrealizowana).
Zasady obowiązujące w przypadku wpłaty na poczet umowy zadatku – zostały natomiast szczegółowo opisane w art. 394 kodeksu cywilnego. W tym przypadku, zasady zwrotu świadczenia – w zależności od okoliczności – są nieco bardziej skomplikowane, dlatego łatwiej będzie je omówić na konkretnych przykładach.
Co, jeżeli konsument nie wykona umowy?
Sytuacja taka może mieć miejsce np. gdy zamówiony towar zostanie wykonany zgodnie z umową, a kupujący nie dokona płatności końcowej. Są to przypadki, w których winę za niewykonanie umowy ponosi konsument.
Wówczas:
- Jeżeli została wpłacona zaliczka – podlega ona zwrotowi na rzecz konsumenta. Nie jest przy tym wymagane składanie przez żadną ze stron oświadczenia o odstąpieniu od umowy (zwrot odbędzie się wówczas na podstawie art. 410 par. 2 k.c.).
- Jeżeli został wpłacony zadatek – przepada on na rzecz sprzedawcy/usługodawcy. W celu dokonania zatrzymania zadatku sprzedawca/usługodawca musi jednak złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Co, jeżeli sprzedawca/usługodawca nie wykona umowy?
Sytuacja taka może mieć miejsce np. gdy hotel odwoła naszą rezerwację z powodu overbookingu, czyli przyjęcia większej liczby rezerwacji, niż dostępna liczba miejsc noclegowych. Są to przypadki, w których winę za niewykonanie umowy ponosi sprzedawca/usługodawca.
Wówczas:
- Jeżeli została wpłacona zaliczka – podlega ona zwrotowi na rzecz konsumenta. I w tym przypadku nie jest wymagane składanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
- Jeżeli został wpłacony zadatek – podlega on zwrotowi na rzecz konsumenta w podwójnej wysokości. W celu wystąpienia z żądaniem zwrotu dwukrotności zadatku konsument musi jednocześnie złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Co, jeżeli umowa nie zostanie wykonana z przyczyn, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności?
Sytuacja taka może mieć miejsce np. gdy hotel będzie zmuszony do anulowania naszej rezerwacji z powodu działania siły wyższej, za którą może być uznana awaria lub choćby wprowadzone obostrzenia, wynikające z zagrożenia epidemicznego.
Wówczas, zarówno zaliczka, jak i zadatek – podlegają zwrotowi na rzecz konsumenta w niezmienionej wysokości.
Ta sama zasada, obowiązywać będzie również w przypadku:
- niewykonania umowy z przyczyn, za które ponoszą odpowiedzialność obie strony
oraz - rozwiązania umowy za zgodą obu stron.
Czy sprzedawca/usługodawca może potrącić poniesione przez siebie koszty z kwoty zwracanej zaliczki/zadatku?
W przypadku, gdy z powodu niewykonania umowy przez konsumenta zwracana jest na jego rzecz zaliczka – sprzedawca/usługodawca może potrącić swoje należności z kwoty zwracanej zaliczki, ale tylko pod warunkiem uprzedniego wykazania poniesionych kosztów, wezwania konsumenta do ich uiszczenia i ostatecznie – złożenia oświadczenia o potrąceniu należności.
Jeżeli natomiast z powodu niewykonania umowy przez sprzedawcę/usługodawcę, konsumentowi zwracany jest zadatek – nie ma on możliwości odliczenia od niego poniesionych przez siebie kosztów.
Zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie!
W związku z tak zasadniczymi różnicami w konsekwencjach niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w zależności od charakteru świadczenia uiszczonego w ramach przedpłaty, warto zadbać o to, aby w treści umowy (lub po prostu na piśmie – choćby za pośrednictwem poczty elektronicznej) – zawsze znalazło się potwierdzenie, czy wpłacana przez nas kwota, ma charakter zaliczki czy zadatku!
Warto mieć świadomość, że opisane powyżej zasady dotyczące zwrotu i zatrzymywania zaliczek i zadatków, znajdują zastosowanie pod warunkiem, że kwestie nie zostały przez strony odmiennie uregulowane w umowie – zawsze zatem dokładnie zapoznawajmy się z jej treścią.
Dla osób chcących zadbać o dobrą kondycję włosów, skóry, paznokci. Hydrolizowany kolagen rybi i skoncentrowany zestaw składników aktywnych, witamin, mikroelementów. Po...
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610).