Odszkodowanie od biura podróży za nieudany urlop i wakacje

Odpowiedzialność za zgodność z ofertą i umową

Decydując się na zakup wycieczki za pośrednictwem biura podróży, powinniśmy dokładnie zapoznać się z treścią oferty, wszelkich przedstawianych nam formularzy informacyjnych, folderów i oczywiście z treścią umowy (zwanej umową o udział w imprezie turystycznej), ponieważ powyższe dokumenty wyznaczają zakres odpowiedzialności organizatora turystyki (biura podróży) względem podróżnego za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową.

Inaczej rzecz ujmując – jako podróżnym będą nam przysługiwały określone prawa i roszczenia względem biura podróży, jeżeli nasze wakacje (począwszy od transportu, poprzez zakwaterowanie i wyżywienie, a na organizacji wycieczek fakultatywnych skończywszy) w rzeczywistości będą odbiegać od tego, w jaki sposób zostały nam przedstawione i opisane w powyższych dokumentach.

Zdrowe Rozwiązania
dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego:
reklama

Przed zawarciem umowy biuro podróży ma przy tym obowiązek udzielenia nam szczegółowych informacji na temat oferowanego wypoczynku, w tym m.in. na temat:

  • rodzaju, klasy i charakteru środka transportu (nie może zatem okazać się, że np. oferowano nam bilety na przelot klasą biznesową, a w rzeczywistości podróżować będziemy klasą ekonomiczną),
  • położenia, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania (nie powinna zatem mieć miejsca sytuacja, w której np. hotel, w którym nas zakwaterowano, okaże się być położony dalej od plaży, niż pierwotnie nam oferowano),
  • liczby i rodzaju posiłków,
  • szczegółowego programu zwiedzania, wycieczki lub innych usług uwzględnionych w cenie wycieczki.

Odpowiedzialność za podwykonawców

Odpowiedzialność biura podróży za należyte wykonanie usług turystycznych jest bardzo szeroka. Nie każdy podróżny zdaje sobie sprawę z tego, że biuro podróży, jako organizator turystyki, ponosi odpowiedzialność za wszystkie usługi objęte umową, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych, w tym m.in.:

  • przewoźników (linie lotnicze, przewoźników autobusowych, kolejowych czy morskich),
  • obiekty noclegowe
  • czy miejscowych organizatorów wycieczek fakultatywnych.

Jeżeli zatem przytrafi nam się np. opóźnienie lub odwołanie lotu – możemy zdecydować, czy odszkodowania z tego tytułu dochodzić będziemy bezpośrednio od linii lotniczej czy od biura podróży. Podobnie będzie w przypadku jakichkolwiek uchybień po stronie hotelu – za brak obiecanej klimatyzacji w pokoju lub zbyt monotonny jadłospis w hotelowej restauracji – również odpowiedzialność poniesie organizator turystyki.

Odszkodowanie za nieudane wakacje. Poznaj swoje prawa! Jak odzyskać pieniądze za urlop?

Prawa podróżnych w przypadku nieudanych wakacji

Jeżeli więc, w jakimkolwiek zakresie, nasz wypoczynek będzie niezgodny z tym, co zostało nam przedstawione w ofercie, formularzu informacyjnym, folderach dotyczących zakupionej przez nas wycieczki i ostatecznie w zawartej z biurem podróży umowie – przysługiwać nam będą określone prawa względem organizatora turystyki, a konkretnie:

  1. prawo do żądania usunięcia stwierdzonej niezgodności – jeszcze w trakcie trwania wypoczynku.

Jeżeli biuro podróży, w wyznaczonym przez nas terminie, nie usunie stwierdzonej przez nas niezgodności – będziemy mogli dokonać tego sami i wystąpić do biura o zwrot poniesionych z tego tytułu niezbędnych wydatków. Biuro podróży, może uchylić się od usunięcia stwierdzonych przez nas niezgodności tylko w przypadku, gdy ich usunięcie jest niemożliwe albo wiązałoby się z niewspółmiernymi kosztami. W takim przypadku przysługiwać nam jednak będzie prawo do odpowiedniej obniżki ceny, odszkodowania lub zadośćuczynienia.

  1. prawo do świadczenia zastępczego – również w trakcie trwania wypoczynku.

Jeżeli biuro podróży (lub jego podwykonawcy), nie wykonają przewidzianej w umowie usługi – przysługiwać nam będzie prawo do świadczenia zastępczego. Jeżeli zatem nie odbędzie się np. któraś z wykupionych wycieczek fakultatywnych – biuro podróży będzie miało obowiązek zapewnić nam inną wycieczkę, o tej samej jakości. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego zaproponowanego przez biuro będzie niższa od jakości pierwotnie zakupionej usługi – przysługiwać nam będzie odpowiednie obniżenie ceny lub będziemy mogli odrzucić propozycję takiego świadczenia. Z odrzuceniem propozycji świadczenia zastępczego oczywiście również wiąże się prawo do odpowiedniej obniżki ceny, odszkodowania lub zadośćuczynienia.


Miorestin

Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga w redukcji zmęczenia, skraca czas potrzebny na zaśnięcie. Zawiera magnez, L-tryptofan, melatoninę, niacynę (wit. B3), ryboflawi...

Suplement diety
Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.
reklama

  1. prawo do odstąpienia od umowy – jeżeli niezgodność jest istotna, a biuro podróży nie zdoła usunąć jej w rozsądnym, wyznaczonym przez nas terminie – wówczas, przysługiwać nam będzie prawo do rozwiązania umowy, bez jakichkolwiek opłat, a organizator zobowiązany będzie do zapewnienia nam natychmiastowego powrotu do kraju, równoważnym środkiem transportu i bez obciążania nas jakimikolwiek dodatkowymi kosztami z tego tytułu. Jeżeli zapewnienie natychmiastowego powrotu do kraju nie będzie możliwe z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności – biuro podróży obowiązane będzie zapewnić nam niezbędne zakwaterowanie, przez okres do 3 nocy.
Odszkodowanie za nieudane wakacje. Poznaj swoje prawa! Jak odzyskać pieniądze za urlop?

Co istotne, jeżeli podróżny jest osobą:

  • o ograniczonej sprawności ruchowej,
  • kobietą w ciąży,
  • osobą w wieku poniżej 18. roku życia, podróżującą bez opieki osoby dorosłej
  • lub osobą wymagającą szczególnej opieki medycznej,

bezwzględnie należy o tym fakcie powiadomić biuro podróży – nie później niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wypoczynku. Jeżeli bowiem zostanie spełniony powyższy obowiązek informacyjny, to w odniesieniu do powyższych osób w przypadku opóźnienia w zapewnieniu powrotu do kraju biuro podróży obowiązane będzie do zapewnienia im zakwaterowania, bez wspomnianego ograniczenia czasowego.

Skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy nie wyłącza oczywiście naszego prawa do ubiegania się o odpowiednie odszkodowanie lub zadośćuczynienie od biura podróży.

  1. prawo do obniżenia ceny usługi, odszkodowania i/lub zadośćuczynienia – we wszystkich opisanych powyżej okolicznościach.

W przypadku domagania się obniżenia ceny wycieczki i konieczności określenia żądanej kwoty obniżki na pewno pomocna będzie tzw. Tabela Frankfurcka. Została ona opracowana przez Sąd Krajowy w Niemczech i choć nie stanowi w Polsce formalnie obowiązującego dokumentu, w praktyce jej zapisy są, z reguły, respektowane przez polskie sądy. Zawiera ona usystematyzowane zestawienie różnych uchybień, z jakimi możemy mieć do czynienia w trakcie naszego wypoczynku i przypisane do nich wartości procentowe, o jakie cena wycieczki w poszczególnych przypadkach powinna ulec obniżeniu.

Z pełną treścią tabeli, można zapoznać się pod adresem: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/tabela-frankfurcka-okresl-swoje-roszczenia-wobec-biura-podrozy/.

Odszkodowanie za nieudane wakacje. Poznaj swoje prawa! Jak odzyskać pieniądze za urlop?

W kontekście odszkodowania i zadośćuczynienia warto natomiast wiedzieć, że dochodzenie jednego z nich nie wyklucza drugiego i o ile odszkodowanie dotyczy naprawienia szkody majątkowej, zadośćuczynienie za zmarnowany urlop stanowi rekompensatę za szkodę niemajątkową, tj. za krzywdę wynikłą ze stresu i rozczarowania podczas nieudanych wakacji.

Procedura dochodzenia praw przez podróżnych

W celu dochodzenia swoich praw w związku z nieudanymi wakacjami, w pierwszej kolejności powinniśmy:

  1. Bezzwłocznie (w miarę możliwości, w trakcie trwania wypoczynku) poinformować biuro podróży o stwierdzonych niezgodnościach. Na tej podstawie, możemy na bieżąco dochodzić usunięcia niezgodności, realizacji świadczenia zastępczego, a w ostateczności – odstąpić od umowy oraz skutecznie dochodzić odszkodowania i/lub zadośćuczynienia, w ramach reklamacji złożonej po zakończeniu urlopu.
  2. Wystąpić do biura podróży z pisemną reklamacją usługi turystycznej, w której możemy domagać się obniżenia ceny wycieczki, odszkodowania i/lub zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.

Reklamację należy złożyć nie później niż w terminie 3 lat od dnia zakończenia wypoczynku. W przypadku przekroczenia powyższego terminu – nasze roszczenia ulegną przedawnieniu.

  1. W ostateczności swoich roszczeń od biura podróży możemy oczywiście również dochodzić na drodze sądowej, występując do właściwego sądu z pozwem o odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop.

W tym przypadku również należy dopilnować, aby nie przekroczyć terminu 3 lat od zakończenia wypoczynku.

Zdrowe Rozwiązania
na wszelki wypadek:
reklama

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 24.11.2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 511).