Keltis

Suchy spray na rany, otarcia, niewielkie oparzenia, skaleczenia skóry. Przyśpiesza gojenie, łagodzi i koi.

To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.
NAZWA WYROBU MEDYCZNEGO: Kelatis. ZASTOSOWANIE: Wskazany do stosowania na rany, otarcia, niewielkie oparzenia, skaleczenia skóry itp. Pozwala kontrolować wysięk, tworząc czyste i wilgotne środowisko, które wspiera fizjologiczne procesy gojenia oraz chroni przed wzrostem egzogennej mikroflory w miejscu zastosowania. PODMIOT PROWADZĄCY REKLAMĘ: Solinea sp. z o.o. PRODUCENT: Signorini Medicale S.r.l.
reklama

Jakie prawo jazdy trzeba posiadać, aby kierować przyczepą kempingową/kamperem?

Kierowcy samochodu z przyczepą kempingową lub kampera, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 t (a tak jest w znacznej większości przypadków) wystarczy posiadanie prawa jazdy kat. B. W niektórych wypożyczalniach można jednak spotkać się z ograniczeniami w zakresie minimalnego wieku kierowcy lub okresu posiadania przez niego prawa jazdy.

Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę najmu przyczepy kempingowej/kampera?

Nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie własnej przyczepy kempingowej lub kampera, zwłaszcza początkujący amator karawaningu, który zamierza dopiero sprawdzić, czy „polubi się” z taką formą podróżowania. W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego, jak skorzystanie z usług wypożyczalni, co z kolei wiąże się z koniecznością zawarcia umowy najmu pojazdu.

Podróżowanie przyczepą kempingową lub kamperem w świetle prawa. Co warto wiedzieć, zanim wyruszymy w drogę?

Tak jak w przypadku każdej umowy, umowa najmu przyczepy kempingowej lub kampera nie stanowi wyjątku i przed jej podpisaniem powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej pełną treścią. Ponadto, kwestie, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to:

Ubezpieczenie

Każdy pojazd mechaniczny, musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Dla pewności warto jednak na własną rękę sprawdzić, czy wynajmowana przez nas przyczepa lub kamper takowe posiada. Można to zrobić w łatwy sposób – z użyciem numeru VIN i numeru rejestracyjnego pojazdu, za pośrednictwem formularza udostępnionego przez UFG, pod adresem: www.ufg.pl.

Równie ważna jest również weryfikacja, czy we wszystkich państwach, przez które będziemy przejeżdżać, wystarczające jest posiadanie polskiego ubezpieczenia OC (należą do nich m.in. wszystkie państwa członkowskie UE i EFTA), czy znajdują się wśród nich kraje, które wymagają posiadania tzw. zielonej karty (np. Albania). Kartę taką – w razie potrzeby – powinniśmy otrzymać od wypożyczalni. Jeżeli nie dopilnujemy tej kwestii, a będziemy przekraczać granice krajów, w których wymagane jest posiadanie zielonej karty, każdorazowo na przejściu granicznym będziemy zmuszeni do wykupienia tzw. ubezpieczenia granicznego.

Poza obligatoryjnym ubezpieczeniemOC warto dopilnować, żeby pojazd posiadał również:

  • ubezpieczenie AC, które zabezpieczy nas przed niemałymi kosztami na wypadek dewastacji, kradzieży wyposażenia czy nawet kradzieży całego pojazdu
  • oraz ubezpieczenie assistance, dzięki któremu będziemy mieli zapewnioną pomoc na wypadek awarii pojazdu lub kolizji.
Zdrowe Rozwiązania
na wszelki wypadek:
reklama

Dzienne limity kilometrów lub czasu podróży

Niektóre wypożyczalnie mogą narzucać takie limity. W przypadku ich przekroczenia należy liczyć się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat.

Limity prędkości

Można również spotkać się z zakazami przekraczania określonych prędkości (najczęściej 120 km/h), których złamanie najpewniej będzie sygnalizowane wynajmującemu za pośrednictwem specjalnego systemu monitorowania i może stanowić podstawę jego ewentualnych roszczeń, np. w przypadku usterki technicznej pojazdu.

Kary umowne

Bardzo często wypożyczalnie zastrzegają sobie w umowach możliwość obciążenia najemcy karą umowną w przypadku nieterminowego zwrotu pojazdu.

Podróżowanie przyczepą kempingową lub kamperem w świetle prawa. Co warto wiedzieć, zanim wyruszymy w drogę?

Jakimi przepisami drogowymi rządzą się przyczepy kempingowe/kampery?

W pierwszej kolejności należy liczyć się z ograniczeniami prędkości, których wartości zależne są od tego, jaka jest DMC pojazdu. Jako że DMC znacznej większości pojazdów kempingowych nie przekracza 3,5 t – poniżej wskażę ograniczenia prędkości dla tej właśnie kategorii pojazdów.

Przyjmuje się (dlaczego tylko „przyjmuje” – o tym poniżej), że kamper o DMC nieprzekraczającej 3,5 t, może poruszać się z maksymalną prędkością:

  • 50 km/h – na obszarze zabudowanym,
  • 140 km/h – na autostradzie,
  • 120 km/h – na drodze ekspresowej dwujezdniowej,
  • 100 km/h – na drodze ekspresowej jednojezdniowej i na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu oraz
  • 90 km/h – na pozostałych drogach.

Warto jednak mieć świadomość, że przepisy są nieprecyzyjne i w praktyce toczą się spory co do tego, czy powyższe wartości, które są ograniczeniami zastrzeżonymi dla samochodów osobowych i ciężarowych o DMC do 3,5 t, znajdują zastosowanie również do kamperów. Kampery, w dowodach rejestracyjnych, w rubryce „rodzaj pojazdu”, odnotowywane mają zazwyczaj „samochód specjalny kempingowy”, co nastręcza wątpliwości, czy zgodnie z przepisami – zamiast do samochodów osobowych nie kwalifikują się one do „pojazdów niewymienionych w pkt 1 [dot. samochodów osobowych i ciężarówek]”. Jeżeliby przyjąć to drugie – miałyby do nich zastosowanie poniższe, bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości (jak dla zespołów pojazdów).

Samochód z przyczepą kempingową (jako zespół pojazdów), może poruszać się z maksymalną prędkością:

  • 50 km/h – na obszarze zabudowanym,
  • 80 km/h – na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu
  • oraz 70 km/h – na pozostałych drogach.

Powyższe zasady dotyczą oczywiście poruszania się po terytorium Polski. W przypadku podróży zagranicznej w każdym przypadku należy sprawdzić przepisy obowiązujące w kraju, do którego się udajemy.

Podróżując kamperem – choć jego przestrzeń użytkowa może wydawać się bardzo kusząca, zwłaszcza na długich trasach – należy również pamiętać, że w trakcie jazdy, wszyscy pasażerowie, bezwzględnie powinni zajmować miejsca siedzące i być zapięci w pasy bezpieczeństwa. Dzieci natomiast (o wzroście mniejszym niż 150 cm) – podróżować w fotelikach lub innych, specjalnych urządzeniach przytrzymujących.

Zdrowe Rozwiązania
dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego:
reklama

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1047).