Suchy spray na rany, otarcia, niewielkie oparzenia, skaleczenia skóry. Przyśpiesza gojenie, łagodzi i koi.
Jakie prawo jazdy trzeba posiadać, aby kierować przyczepą kempingową/kamperem?
Kierowcy samochodu z przyczepą kempingową lub kampera, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 t (a tak jest w znacznej większości przypadków) wystarczy posiadanie prawa jazdy kat. B. W niektórych wypożyczalniach można jednak spotkać się z ograniczeniami w zakresie minimalnego wieku kierowcy lub okresu posiadania przez niego prawa jazdy.
Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę najmu przyczepy kempingowej/kampera?
Nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie własnej przyczepy kempingowej lub kampera, zwłaszcza początkujący amator karawaningu, który zamierza dopiero sprawdzić, czy „polubi się” z taką formą podróżowania. W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego, jak skorzystanie z usług wypożyczalni, co z kolei wiąże się z koniecznością zawarcia umowy najmu pojazdu.
Tak jak w przypadku każdej umowy, umowa najmu przyczepy kempingowej lub kampera nie stanowi wyjątku i przed jej podpisaniem powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej pełną treścią. Ponadto, kwestie, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to:
Ubezpieczenie
Każdy pojazd mechaniczny, musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Dla pewności warto jednak na własną rękę sprawdzić, czy wynajmowana przez nas przyczepa lub kamper takowe posiada. Można to zrobić w łatwy sposób – z użyciem numeru VIN i numeru rejestracyjnego pojazdu, za pośrednictwem formularza udostępnionego przez UFG, pod adresem: www.ufg.pl.
Równie ważna jest również weryfikacja, czy we wszystkich państwach, przez które będziemy przejeżdżać, wystarczające jest posiadanie polskiego ubezpieczenia OC (należą do nich m.in. wszystkie państwa członkowskie UE i EFTA), czy znajdują się wśród nich kraje, które wymagają posiadania tzw. zielonej karty (np. Albania). Kartę taką – w razie potrzeby – powinniśmy otrzymać od wypożyczalni. Jeżeli nie dopilnujemy tej kwestii, a będziemy przekraczać granice krajów, w których wymagane jest posiadanie zielonej karty, każdorazowo na przejściu granicznym będziemy zmuszeni do wykupienia tzw. ubezpieczenia granicznego.
Poza obligatoryjnym ubezpieczeniemOC warto dopilnować, żeby pojazd posiadał również:
- ubezpieczenie AC, które zabezpieczy nas przed niemałymi kosztami na wypadek dewastacji, kradzieży wyposażenia czy nawet kradzieży całego pojazdu
- oraz ubezpieczenie assistance, dzięki któremu będziemy mieli zapewnioną pomoc na wypadek awarii pojazdu lub kolizji.
Dzienne limity kilometrów lub czasu podróży
Niektóre wypożyczalnie mogą narzucać takie limity. W przypadku ich przekroczenia należy liczyć się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat.
Limity prędkości
Można również spotkać się z zakazami przekraczania określonych prędkości (najczęściej 120 km/h), których złamanie najpewniej będzie sygnalizowane wynajmującemu za pośrednictwem specjalnego systemu monitorowania i może stanowić podstawę jego ewentualnych roszczeń, np. w przypadku usterki technicznej pojazdu.
Kary umowne
Bardzo często wypożyczalnie zastrzegają sobie w umowach możliwość obciążenia najemcy karą umowną w przypadku nieterminowego zwrotu pojazdu.
Jakimi przepisami drogowymi rządzą się przyczepy kempingowe/kampery?
W pierwszej kolejności należy liczyć się z ograniczeniami prędkości, których wartości zależne są od tego, jaka jest DMC pojazdu. Jako że DMC znacznej większości pojazdów kempingowych nie przekracza 3,5 t – poniżej wskażę ograniczenia prędkości dla tej właśnie kategorii pojazdów.
Przyjmuje się (dlaczego tylko „przyjmuje” – o tym poniżej), że kamper o DMC nieprzekraczającej 3,5 t, może poruszać się z maksymalną prędkością:
- 50 km/h – na obszarze zabudowanym,
- 140 km/h – na autostradzie,
- 120 km/h – na drodze ekspresowej dwujezdniowej,
- 100 km/h – na drodze ekspresowej jednojezdniowej i na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu oraz
- 90 km/h – na pozostałych drogach.
Warto jednak mieć świadomość, że przepisy są nieprecyzyjne i w praktyce toczą się spory co do tego, czy powyższe wartości, które są ograniczeniami zastrzeżonymi dla samochodów osobowych i ciężarowych o DMC do 3,5 t, znajdują zastosowanie również do kamperów. Kampery, w dowodach rejestracyjnych, w rubryce „rodzaj pojazdu”, odnotowywane mają zazwyczaj „samochód specjalny kempingowy”, co nastręcza wątpliwości, czy zgodnie z przepisami – zamiast do samochodów osobowych nie kwalifikują się one do „pojazdów niewymienionych w pkt 1 [dot. samochodów osobowych i ciężarówek]”. Jeżeliby przyjąć to drugie – miałyby do nich zastosowanie poniższe, bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości (jak dla zespołów pojazdów).
Samochód z przyczepą kempingową (jako zespół pojazdów), może poruszać się z maksymalną prędkością:
- 50 km/h – na obszarze zabudowanym,
- 80 km/h – na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu
- oraz 70 km/h – na pozostałych drogach.
Powyższe zasady dotyczą oczywiście poruszania się po terytorium Polski. W przypadku podróży zagranicznej w każdym przypadku należy sprawdzić przepisy obowiązujące w kraju, do którego się udajemy.
Podróżując kamperem – choć jego przestrzeń użytkowa może wydawać się bardzo kusząca, zwłaszcza na długich trasach – należy również pamiętać, że w trakcie jazdy, wszyscy pasażerowie, bezwzględnie powinni zajmować miejsca siedzące i być zapięci w pasy bezpieczeństwa. Dzieci natomiast (o wzroście mniejszym niż 150 cm) – podróżować w fotelikach lub innych, specjalnych urządzeniach przytrzymujących.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1047).